SkyEurope

Nízkonákladové aerolínie

Nízkonákladové aerolínie SkyEurope Airlines zaznamenali v obchodnom roku 2004 – 2005 výraznú stratu. Príčinou bolo vyradenie štyroch lietadiel typu Embraer. Aerolínie dosiahli v tomto období stratu očistenú o jednorazové položky 26,8 milióna eur, čo je v prepočte asi jedna miliarda korún. V predchádzajúcom finančnom roku strata predstavovala 10,1 milióna eur. SkyEurope vygenerovali stratu napriek tomu, že obrat aerolínií sa medziročne viac ako zdvojnásobil z 52,6 milióna na 112,7 milióna eur. V roku 2006 chce spoločnosť zvýšiť počet sedadiel o ďalších 50 %. SkyEurope síce nevylučujú, že sa dostanú do ziskovej zóny už v tomto období, skôr sa však prikláňajú k tomu, že až rok 2007 bude pre ne ziskový. Aerolínie sa obávajú, že prvý polrok finančného roku 2005 – 2006 nebol taký úspešný ako štvrtý kvartál 2005, keď SkyEurope zaznamenali zisk pred úrokmi a zdanením 1,8 milióna eur.

SkyEurope plánujú aj naďalej mohutný rast a 80 % z plánovaného zvýšenia kapacít chcú použiť na posilnenie svojich pozícií na existujúcich trhoch a linkách. Iba 20 % novej kapacity bude slúžiť otvoreniu nových trhov. Počet prepravených cestujúcich vo finančnom roku 2004 – 2005 stúpol na 1,7 milióna z 0,7 milióna v predchádzajúcom roku, čo predstavuje nárast o 132 %. Leteckú spoločnosť SkyEurope Airlines založili v septembri 2001 Christian Mandl a Alain Skowronek. So svojimi základňami v Bratislave, Budapešti, Krakove a vo Varšave patrí k najväčším nízkorozpočtovým leteckým prepravcom v regióne strednej a východnej Európy.

Konkurenti

Napriek všetkým týmto výhradám je však slovenský zákazník dosť spokojný na to, aby sa oňho oplatilo bojovať. Súboj medzi „nízkonákladovkami“ na Slovensku narastá najmä po príchode Ryanairu gigantu tohto segmentu, ktorý je najväčšou nízkonákladovou spoločnosťou na európskom trhu. Koncom novembra 2005 k tradičným marketingovým postupom pridal aj priamy útok na SkyEurope. Jeho slovenská public relation agentúra vtedy dostala úlohu do médií pretlačiť informáciu, že slovenský prepravca si stále účtuje palivové príplatky vo výške 18 eur (693 Sk) na spiatočnú letenku. Ryanair sľúbil nikdy nepoužívať palivové príplatky. Pri návšteve rezervačných stránok oboch leteckých spoločností pri fiktívnom nákupe letenky s odletom do Londýna Stansted v pondelok 28. novembra 2005 a príletom v piatok 2. decembra 2005 bolo zistené, že v oboch prípadoch pri odlete prvou rannou linkou a pri prílete poslednou možnou večernou linkou cena spiatočnej letenky Ryanairu so všetkými poplatkami bola 14 770 korún a ten istý produkt podniku SkyEurope bol v ponuke za 7 344 korún. Tlačová správa SkyEurope ironizovala, že SkyEurope chápe rozčarovanie spoločnosti Ryanair z jej výsledkov na linkách, kde priamo konkuruje SkyEurope Airlines, s dodatkom, že bude vždy preferovať a ctiť čestný prístup ktoréhokoľvek konkurenta.

 

Monika Vranová

Majiteľka niekoľkých úspešných obchodných spoločností. Vo voľnom čase rada bloguje a svoje skúsenosti a názory zdieľa ostatným.