Reebok pomôže Adidasu narásť do rozmerov Nike

Prevzatie 3. najväčšieho výrobcu športovej obuvi

Prevzatie 3. najväčšieho výrobcu športovej obuvi na svete Reebok dvojkou v odvetví podnikom Adidas povedie na globálnom trhu s celkovým obratom 33 miliárd USD k ďalekosiahlym zmenám. Pre menších konkurentov, ako sú Puma či americký výrobca športovej obuvi New Balance Athletic Shoe, bude transakcia podľa vyjadrenia pozorovateľov znamenať silný tlak. Hlavným motívom Adidasu pri kúpe podniku Reebok za 3,8 miliardy USD, alebo 59 USD za akciu, je získať silnejšiu pozíciu na americkom a svetovom trhu vzhľadom na neodškriepiteľnú jednotku v odvetví podnik Nike. Výsledok prinesie enormné zmeny predovšetkým na americkom trhu so športovou obuvou, na ktorý pripadá takmer polovica celosvetového obratu.

Menší výrobcovia, ktorí sa chcú presadiť na tomto trhu, budú musieť veľmi veľa investovať, vysvetľujú znalci amerického trhu. Dôvod: Adidas a Reebok budú mať podľa odhadov v USA dohromady podiel 21 % a na svetovom trhu 25 %. New Balance má podiel na svetovom trhu asi 10 %, pričom americké podniky sú silné predovšetkým na domácom trhu. Puma už v súčasnosti hľadá akvizície. Nike vedie stále na domácom trhu s podielom 36 % a na globálnom trhu má 33 % podiel. Najväčší európsky výrobca športových potrieb Adidas bol v USA s doterajším trhovým podielom 8,9 % relatívne slabý a bol dokonca až za Reebokom s jeho trhovým podielom  12,2 %, ako aj za podnikom New Balance.

Podniku Adidas sa v uplynulých 20 rokoch nikdy poriadne nepodarilo spopularizovať svoju technologicky vysokokvalitnú športovú obuv vo veľkých amerických mestách u mladých ľudí tak ako americkým výrobcom. Reebok sa naproti tomu zdôraznením tzv. hip-hop kultúry a s odvážnym dizajnom v minulých rokoch v USA dobre presadil. Zakladateľ podniku Reebok Paul B. Fireman, ktorý kúpil značku Reebok na konci 70. rokov a v roku 1979 založil Reebok International ako drobnú americkú obuvnícku firmu, si príde na svoje. S manželkou vlastní ešte okolo 17 % akcií Reebok a za podiely dostane približne 650 miliónov USD. Akcie Reeboku za jeden deň vyleteli nahor o 30 % a na druhý sa kótovali na 57,14 USD/akciu.

Adidas a Reebok

Adidas a Reebok vďaka širšej ponuke a väčšej spoločnej údernej sile pravdepodobne budú mať vo veľkých amerických reťazcoch so športovou obuvou, ako je Foot Locker, ako aj    v obchodných domoch a špecializovaných obchodoch možnosť výhodnejšie umiestniť svoje topánky a ďalšie športové výrobky. Tam mal doteraz jednoznačne náskok podnik Nike. Aj v reklame môžu Adidas a Reebok vystupovať oveľa premyslenejšie. Nike podľa denníka USA Today vynaložil v roku 2004 na reklamu v USA 85 miliónov USD, Adidas minul 47 miliónov USD a Reebok 26 miliónov EUR.

Najväčší výrobca športových potrieb a oblečenia v Európe Adidas-Salomon ohlásil     v auguste 2005 akvizíciu amerického rivala Reebok. Obchod v hodnote vyše troch miliárd eur museli schváliť akcionári amerického podniku a protimonopolné úrady. Analytici však majú na obchod zmiešané názory. Kým niektorí očakávajú synergie, ďalší spochybňujú príliš vysokú cenu za posilnenie pozície prevažne v USA. Adidas zaplatí za akcie Reeboku zhruba o tretinu viac v porovnaní s hodnotou, akú mali deň pred ohlásením obchodu.

Predáva a kupuje

Pohltenie Reeboku, ktorému patria aj značky Rockport, Jofa, Koho a Greg Norman, bude najväčšou akvizíciou Adidasu od kúpy výrobcu športových potrieb Salomon v roku 1997. Predstavitelia podniku vtedy prekypovali optimizmom v súvislosti s nadobudnutím nových aktív. Hovorili o nových pravidlách hry a vzniku skutočnej konkurencie pre Nike. Salomonom si chcel Adidas posilniť pozíciu v oblasti zimných a outdoorových športov. Plán však nevyšiel  a podnik po ôsmich rokoch predáva fínskej skupine Amer. Neúspech so Salomonom predstaviteľov Adidasu neodradil od typických euforických postakvizičných vyjadrení. Išlo o príležitosť, ktorá prichádza raz za život. Názory na akvizíciu sú, aj vzhľadom na historické neúspechy podobných fúzií, zmiešané. Podľa analytikov sa akvizície v priemysle športových potrieb nevyplácajú. Krok Adidasu vnímajú ako regionálne doplnenie, a okrem toho očakávajú málo synergie. Ďalší pozorovatelia, naopak, vidia potenciál v spojení, podľa nich je to dobrá kúpa. Nemci môžu podľa nich zlúčením distribučných, výrobných a vývojových aktivít znížiť náklady.

Monika Vranová

Majiteľka niekoľkých úspešných obchodných spoločností. Vo voľnom čase rada bloguje a svoje skúsenosti a názory zdieľa ostatným.