Nízkonákladové letecké spoločnosti

Letecká doprava v Európe

Letecká doprava v Európe rastie najmä vďaka jej výraznej liberalizácii. Trasy leteckých spoločností už nepovoľujú štátne úrady, rozhodnutie o linke je pre podniky leteckej dopravy registrované v Európe už iba vecou marketingovej analýzy. Podľa predpokladov Air Transport Association – IATA by mal európsky vzdušný turistický ruch každoročne rásť priemerne o 5,6 %. Najviac sa na to tom budú naďalej podieľať nízkorozpočtové letecké spoločnosti. Tie v súčasnosti prepravia tretinu cestujúcich, kým v roku 2003 to bolo iba 18 %. Hlavný trh „nízkonákladoviek“ je naďalej vo Veľkej Británii. Zo 45 miliónov štartov v tejto krajine na ne pripadalo takmer 40 %. O priazeň nízkonákladových dopravcov sa uchádzajú nielen krajiny, ale aj regióny. Tam, kde lietajú „nízkonákladovky“, počet prenocovaní rastie. Cestujúci po prílete väčšinou skončia v meste príletu, málokedy sa im chce cestovať ďalej. Cestujúci, ktorí na dopravu používajú nízkonákladové spoločnosti, sú však pre krajiny turistického ruchu menším prínosom ako „bežní“ návštevníci. Nízkonákladoví cestujúci preferujú kratšie dovolenky, bývajú v lacnejších hoteloch alebo u priateľov, a samozrejme menej míňajú. Slovensko sa popri Poľsku, Veľkej Británii a Turecku zaradilo medzi štyri európske krajiny, ktorých turistika v roku 2005 rástla pomerne rýchlo. Najviac na tom získala Bratislava s jej rastúcim letiskom a vďaka nízkonákladovým leteckým podnikom, ktoré štát nijako nepodporuje.

Slovensko sa definitívne dostalo do zoznamu nízkorozpočtových leteckých spoločností. SkyEurope slovenských zákazníkov znova naučil lietať. Jeho konkurenti mu však rýchlo rastúci trh odmietajú prenechať celý. Lietaniachtiví záujemci sa tešia oznámeniam o stále nových linkách a ich stúpajúcich frekvenciách. Hoci sa na Slovensko vracajú aj tradičné letecké spoločnosti, minimálne najbližšie roky bude zásadná časť ponuky letov na Slovensku pochádzať od „nízkonákladoviek“. Lacní prepravcovia o svojho zákazníka medzi sebou nesúťažia o nič menej ostro, ako keď útočia na veľkých, tradičných, luxusnejších, a teda drahších dopravcov. Zákazník pri výbere medzi nimi si musí byť vedomý, že za menej peňazí sľubujú „nízkonákladovky“ menej alebo žiadne sprievodné služby.

Porovnávať detaily

V prvom rade treba vedieť čítať ceny leteniek. Zákazníka už neprekvapí, že ceny z plagátov sú väčšinou len marketingový nástroj využiteľný rýchlo reagujúcim malým počtom pasažierov. K tomu treba prirátať dane a letiskové poplatky. K štandardnej výbave slovenského cestujúceho patrí aj poznatok, že ak si pribalí občerstvenie, tak ho kvôli inej ponuke na palube nízkonákladovej linky nevyhodí. Slovenskí pasažieri menej vedia o problémoch, ktoré nastanú pri meškaní či zrušení letov. Práve vtedy môžu čakať mimoriadne komplikácie.

Ak medzi laickými pasažiermi doteraz existovalo iba rozdelenie prepravcov na nízkonákladových a tých tradičných, do budúcnosti by si mali všimnúť, že aj „nízkonákladovky“ sa už diferencujú výraznejšie. Medzi tých s relatívne vyšším štandardom treba rátať napríklad EasyJet či slovenský SkyEurope. Ani ony však neponúkajú mnohé služby, ktoré boli v Európe tradičné. No môžete sa napríklad spoľahnúť na vrecká pre prípad nevoľnosti. Kto chce čítať palubný časopis, nemusí sa báť, že mu ho letušky donesú obchytaný predchádzajúcimi pasažiermi. A tiež môže dúfať, že nie celá ponuka občerstvenia bude osobitne spoplatnená.

Vo všeobecnosti si pri lacnejšej letenke treba zvyknúť aj na vzdialenejšie cestovanie na satelitné letiská. Napríklad, ak sa vyberiete na londýnsky Stansted, treba si k nákladom pripočítať 22 britských libier na spiatočný lístok na expres do centra Londýna. Iné to nie je ani pri ceste z ďalšieho londýnskeho satelitného letiska Luton. Na britské letiská s veľkou ponukou „nízkonákladoviek“ netreba chodiť na poslednú chvíľu. Väčšinou tam totiž nováčikov prekvapí kvantum cestujúcich a s nimi strach, že sa v predpísanom čase nedostanú k svojmu východu. Pri nízkej cene letenky napokon treba prepáčiť aj zamestnankyniam letiska, ktoré pred nastupovaním do lietadiel pasažierov tlačia do mierneho poklusu. Nízkonákladové podniky nikoho nezvolávajú, na nikoho nečakajú. Kto nestíha, so žiadnou zmierlivosťou spoločnosti rátať nemôže. To je tiež daň za dobrú cenu a akú-takú presnosť príletov a odletov.

 

Monika Vranová

Majiteľka niekoľkých úspešných obchodných spoločností. Vo voľnom čase rada bloguje a svoje skúsenosti a názory zdieľa ostatným.