Na začiatku bol pouličný predaj

Michael Dell – začiatky rozvoja spoločnosti

Ako sa Michael Dell vlastne vypracoval do role svetovo uznávaného podnikateľa? Málokto tomu uverí, že začínal podobne ako Thomas Alva Edison. Teda pouličným predajom. Zatiaľ čo slávny vynálezca roznášal noviny a cukrovinky po vlakoch, šestnásťročný stredoškolák Dell ponúkal v rodnom Houstone predplatné denníka Houston Post. V redakcii týchto novín mu najskôr dali zoznam telefónnych čísel, na ktoré mal volať  a ponúkať predplatné. Michael Dell už vtedy vedel uplatniť svoje nadanie pre podnikanie, keď zistil, že oveľa lepšie bude kontaktovať takých potenciálnych zákazníkov, ktorí sa regrutovali z radov čerstvo zosobášených alebo sťahujúcich sa ľudí. Vošiel do kancelárie, kde boli vystavené verejné zoznmy záujemcov o hypotéky, ktoré si nechal okopírovať, a rovnako urobil so zoznamami novomanželov a dvojíc, ktoré mali pred svadbou. Dal si mravčiu prácu a všetkým zasielal osobné listy s ponukou výhodného predplatného. „Čoskoro som získal niekoľko tisíc záujemcov“, napísal vo svojej knihe Direct from Dell: Strategies That Revolutionized an Industry, ktorú vydal v spolupráci s Catherine Fredmanovou v roku 1999, a dodáva: „Zarobil som 18 000 dolárov. A tak som si kúpil nejaké počítače, nové auto a stereo, prosto to, čo by mohol chcieť každý šestnásťročný.“

Keď v osemnástich rokoch začal študovať na University of Texas v Austine, viac menej zopakoval to isté, ale na vyššej kvalitatívnej úrovni, čo robil ako stredoškolák. Popri štúdiu sa intenzívne venoval počítačom, ich montáži a samozrejme ich predajom. Dobre si uvedomil, že zvýšenie cien maloobchodníka nad veľkoobchodnou cenou produktov, ktoré predáva, je príliš vysoké, a tak sa rozhodol pre priamy predaj. Svoje aktivity začal tým, že nakúpil súčiastky, zmontoval ich do výsledného produktu, ktorý predal v takom variante, ako si to želal zákazník.

Jeho izba v univerzitnom internáte sa premenila na obchodné mikrocentrum s počítačmi, bez toho aby musel, ako ostatní konkurenti zápasiť s hromadením zásob a ich financovaním. Za pochodu sa učil nové podnikateľské a obchodné spôsoby. Celé jeho úsilie nakoniec vyústilo do rozhodnutí, že po roku pobytu na univerzite nechal štúdium a založil si vlastný podnik s názvom Dell Computer Corporation. To bolo v roku 1984. Vstupný kapitál činil 1 000 dolárov. Zbytočné je zdôrazňovať reakciu rodičov, keď im 19 ročný syn oznámil, že svoje univerzitné štúdium končí a púšťa sa do neistého sveta biznisu.

 

 

Monika Vranová

Majiteľka niekoľkých úspešných obchodných spoločností. Vo voľnom čase rada bloguje a svoje skúsenosti a názory zdieľa ostatným.